
Idén 79. alkalommal rendezik meg a flandriai klasszikusok egyik fontos állomását, a Dwars door Vlaanderen klasszikus kerékpárversenyt, ami a hétvégi Flamand Kör kistestvére. No persze, ez nem azt jelenti, hogy könnyű! A 184,2 kilométeres táv Roeselare-ből indul, és Waregemben ér véget, ahogy azt az előző években is megszokhattuk. A pálya 4,2 kilométerrel rövidebb lett a 2024-es kiíráshoz képest.
Történelem:
- A Dwars door Vlaanderen egy ikonikus belga egynapos országúti kerékpárverseny, amelyet először 1945-ben rendeztek meg. Azóta a tavaszi klasszikusok egyik meghatározó állomása lett, különösen azóta, hogy 2017-ben bekerült a WorldTour versenynaptárba. Az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb presztízst vívott ki magának, és 2018 óta a versenyt a Flandriai Körverseny előtti utolsó felkészülési viadalként tartják számon. A verseny a második világháború után indult, és kezdetben főként belga versenyzők dominálták. Az első győztes a belga Florent Mathieu volt. Az 1950-es és 1960-as években főként helyi sztárok, például Rik Van Looy és Walter Godefroot arattak sikereket. A verseny 1977-ig Dwars door België (Belgiumon Át) néven futott, de ezt követően átnevezték a ma is ismert Dwars door Vlaanderen (Flandrián Át) elnevezésre, hogy jobban tükrözze a verseny sajátos karakterét és a flandriai macskaköves terep fontosságát.
- A 2000-es években a verseny egyre nagyobb nemzetközi figyelmet kapott. 2002-től a Pro Continental és WorldTour csapatok is egyre nagyobb számban vettek részt, így a mezőny fokozatosan erősödött. Az útvonal nehézsége miatt a versenyt sokáig a sprinterek versenyének tartották, ahol gyors befejezésekről volt híres. Tom Boonen és Óscar Freire is győzni tudott itt, ami mutatta, hogy a gyorslábú versenyzők is eséllyel indulhattak. 2012 után azonban a verseny egyre inkább a támadó szellemű versenyzők terepévé vált, mivel a pálya módosításai miatt a selejtező szakaszok és emelkedők még inkább meghatározóvá váltak. Ez a változás elősegítette olyan bringások sikerét, akik dinamikusan tudtak támadni a verseny második felében. 2018-ban a verseny a Három Nap De Panne helyét átvette a versenynaptárban, és így a Flandriai Kör előtti utolsó fontos erőpróbává vált. Ez az átszervezés tovább növelte a verseny jelentőségét, hiszen a tavaszi klasszikusok specialistái számára ez az egyik utolsó lehetőség, hogy felmérjék formájukat az egyik legfontosabb verseny előtt.
- A verseny története során számos sztárversenyző emelte magasba a trófeát. Mathieu van der Poel kétszer is nyerni tudott (2019, 2022), és ezzel csatlakozott a kétszeres győztesek exkluzív klubjához. Azonban még senki sem nyerte meg háromszor a versenyt, ami tovább növeli az idei győztes esélyeit arra, hogy történelmet írjon. Az elmúlt években agresszív, támadó versenyzés jellemezte a győztesek stratégiáját. Christophe Laporte (2023) és Matteo Jorgenson (2024) egyaránt egy jól időzített támadással hagyta faképnél a riválisokat.
Útvonal:
- Az útvonal Roeselare-ből indul és Waregemben ér véget, ahogy eddig is, de van változás tavalyhoz képest! A szervezők biztonsági okokból törölték a Kanarieberget, mivel a hozzá vezető szakasz túl veszélyesnek bizonyult, és tavaly komoly bukásokat okozott, többek között Wout van Aert, Jasper Stuyven és Biniam Girmay számára. A Varent macskaköves szektort szintén kivették az útvonalból, mert a versenyigazgató szerint nem jelentett hozzáadott értéket. A Kortekeer helyére a Berg Ten Houte második áthaladása került, míg a Ladeuze-t az Eikenberg váltja, amelyet 39 kilométerrel a cél előtt kell megmászni. A verseny viszonylag nyugodt kezdéssel indul, az első komoly emelkedő a Volkegemberg a 68. kilométernél, amely után a Holleweg macskaköves szakasz következik. A verseny legnehezebb része Maarkedal térségében kezdődik, ahol a mezőny kétszer is megmássza a Berg Ten Houte-t, valamint a Knokteberg-Trieu, Hotond és Mariaborrestraat szakaszokat. A célegyenes előtt a versenyzőknek még kétszer kell teljesíteniük a Nokereberget és a Herlegemstraat macskaköves szektort, amelyek hagyományosan döntő szerepet játszanak az eredmény alakulásában.
Esélyek:
- A verseny várhatóan az előző évekhez hasonlóan egy agresszív, támadásokkal teli futam lesz, ahol a kisebb csoportokból induló akciók dönthetnek. Az új útvonal és a Kanarieberg eltávolítása némileg megváltoztathatja a dinamikát, de a többször teljesített Berg Ten Houte és az Eikenberg biztosítják, hogy a verseny döntő szakasza ismét a támadó szellemű kerekeseknek kedvezzen. A klasszikus specialista versenyzők, különösen azok, akik a Flandriai Körversenyre készülnek, itt próbálhatják ki formájukat. A korábbi évek tendenciája alapján egy szóló támadás vagy egy kiscsoportos befutó valószínűbb, mint egy tömegsprint. A változások miatt a verseny még kiszámíthatatlanabb lehet, de az biztos, hogy izgalmas, kemény küzdelem várható. A rajtlista alapján Tadej Pogačar és Mathieu van der Poel nem indul, viszont Wout van Aert részt vesz, aki számára ez lehet az utolsó erőfelmérő verseny a Flandriai Kör előtt. Őt különösen érdemes lesz figyelni, hiszen egy ilyen pályán nagy eséllyel versenyezhet a győzelemért. A változások ellenére a Dwars door Vlaanderen továbbra is egy dinamikus, támadó szellemű verseny, amely döntő fontosságú lehet a klasszikusok esélyesei számára.
Tipp: Wout Van Aert TOP10-ben végez - 1,62
- Van Aert a legjobbak közé tartozik, volt egy hosszabb sérülése, de mára készen kell állnia a hétvégi Flandriára és az azt következő klasszikusokra. Ez az első tesztverseny, van olyan profi és van olyan jó, hogy nem indulna el, ha gyenge lenne. A TOP10 elvárható tőle!
Hozzászólás írásához lépj be vagy regisztrálj!